BMS – co to jest i jakie ma funkcje?
Nie trzeba nikogo przekonywać o zaletach akumulatorów opartych o technologię litową. Ich zdolność do magazynowania dużo większych ilości energii niż stosowane wcześniej akumulatory niklowe lub ołowiowe o podobnych wymiarach, spowodowała masowy rozwój ogniw Li-Ion, LIFePO4, czy Li-Pol.
Dodatkowo, akumulatory litowe są wielokrotnie lżejsze od swoich poprzedników.
Akumulatory Li-Ion i Li-Pol wypierają skutecznie ogniwa niklowe w mniejszych urządzeniach (sprzęt elektroniczny, narzędzia, rowery, skutery), a akumulatory Li-FePO4 stają się zamiennikiem akumulatorów ołowiowych w magazynach energii, czy akumulatorach zasilających większe silniki elektryczne różnych zastosowań.
Należy sobie jednak zdawać sprawę z faktu, że wszystkie ogniwa litowe wymagają pracy w ściśle określonych warunkach takich jak:
-
Maksymalne napięcie ładowania
-
Minimalne napięcie rozładowania
-
Maksymalny prąd ładowania
-
Maksymalny prąd rozładowania
-
Określony zakres temperatur (dla rozładowania i ładowania)
W przypadku ogniw litowych przekroczenie parametrów może skutkować nie tylko skróceniem żywotności akumulatora, ale również prowadzić do jego zniszczenia, a nawet bardzo gwałtownego zapłonu.
Wprawdzie kolejne generacje akumulatorów projektowane są tak, by ryzyko zapłonu-eksplozji było jak najbardziej ograniczone, tym niemniej w skrajnych przypadkach jest ono realne.
Dlatego, jako regułę uznaje się użytkowanie akumulatorów litowych wyłącznie z elektronicznym układem zabezpieczającym – BMS. BMS – to skrót od „Battery Management System”.
-
Funkcje BMS
-
Osobne monitorowanie parametrów każdego ogniwa w pakiecie
-
Zabezpieczenie przed przekroczeniem maksymalnego napięcia ładowania
-
Zabezpieczenie przed przekroczeniem minimalnego napięcia rozładowania
-
Zabezpieczenie przed zwarciem
-
Zabezpieczenie przed przekroczeniem maksymalnego prądu ładowania (opcjonalnie)
-
Zabezpieczenie przed przekroczeniem maksymalnego prądu rozładowania (opcjonalnie)
-
Zabezpieczenie przed przekroczeniem dopuszczalnego zakresu temperatur podczas ładowania i rozładowania (dla BMS z sondą temperatury NTC)
-
-
BMS z funkcją balansowania ogniw pozwalają dodatkowo na wyrównywanie napięć pomiędzy ogniwami w pakiecie (doładowując słabsze ogniwa, kosztem mocniejszych). Różnice napięć i pojemności ogniw są całkowicie normalne, wynikają z niedokładności produkcyjnych, a funkcja balansera pozwala na lepsze wykorzystanie energii akumulatora i przedłużenie jego żywotności.
-
Ze względu na różne zakresy napięcia (min-max) dla różnych typów ogniw (Li-Ion, LIFePO4, Li-Pol) BMS musi być konstrukcyjnie dopasowany do danego typu ogniwa. W niektórych modelach BMS rodzaj i ilość podłączonych ogniw jest ustalona przez producenta, w innych można ją wybrać podczas programowania BMS przed rozpoczęciem eksploatacji.
-
BMS monitorując osobno każdą celę pakietu, rozłączy układ ładowania w momencie osiągnięcia napięcia maksymalnego dla danego typu ogniwa przez najmocniejszą celę w pakiecie, a odłączy odbiornik przy rozładowaniu po osiągnięciu napięcia minimalnego przez najsłabszą celę. Dlatego krytyczny dla prawidłowego działania pakietu jest dobór cel o jak najbardziej zbliżonych parametrach (napięcie, pojemność, rezystancja wewnętrzna). Wszystkie cele muszą być też identycznie naładowane przed połączeniem w pakiet.
W przypadku ogniw fabrycznie nowych renomowanych producentów najczęściej wystarczy by były jednego typu, z tej samej serii produkcyjnej i nie były wcześniej osobno rozładowywane. Przy ogniwach używanych wymagana jest szczegółowa selekcja.
-
BMS SMART pozwalają monitorować wszystkie parametry akumulatora (również pojedynczych ogniw) za pośrednictwem aplikacji mobilnej, dodatkowego ekranu, lub komputera PC. W zaawansowanych układach mogą również przekazywać informacje do zewnętrznych elementów układu zasilania, np. inwertera po łączu CAN/RS485.